Yurtdışı Marka Tescili Nedir? Nasıl Yapılır?
Marka tescili, işletmeler adına hayati önem taşır. Ayrıca işletmelerin, marka tescili sayesinde devlet teşviklerinden yararlanabilme imkanları vardır. Bunun yanı sıra, kalite belgeleri alma hakkını kazanırlar. Ayrıca, com.tr gibi alan adı tescili yapma şansına erişirler.
Marka tescili, tüm bu faydalarına ek olarak, gıda ve ilaç sanayi gibi sektörlerde zorunluluk haline gelmiştir. Çünkü, bu sektörlerde faaliyet gösteren işletmelerin üretim yapabilmek adına marka tesciline ihtiyaçları vardır.
Marka tescili ile ilgili olarak merak edilen detaylardan birisi de yurtdışı marka tescili konusudur. Birçok kişinin aklında yurtdışı marka tescili nedir sorusu bulunuyor.
Yurtdışı Marka Tescili Nedir?
Marka tescili sayesinde elde edilen haklar sınırlıdır. Bir başka deyişle, yalnızca tescilin yapıldığı ülkede koruma sağlaması söz konusudur. Bu noktada, markasının yurtdışında da korunmasını isteyen marka sahiplerinin yurtdışı marka tesciline ihtiyaçları vardır. Markalarını bilhassa koruma talep ettikleri ülkelerde tescil ettirdikleri takdirde herhangi bir hukuksal sorun yaşanmasının önüne geçerler.
Yurtdışı marka tescili iki farklı şekilde yapılır. Ülkesel başvurular ve topluluk tescil başvuruları olmak üzere iki farklı seçenek vardır. Yurtdışı marka tescili, markanın en iyi şekilde korunması adına önemli bir gerekliliktir. Bu sayede, markalar tescil edildikleri ülkelerde korunma hakkı elde ederler. Yurtdışı marka tesciline sahip olan bir markanın prestiji ve tüketicilerin gözündeki güvenilirlik seviyesi artacaktır.
Yurtdışı marka tescili, avantajlarıyla öne çıkar. Her şeyden önce, ülke içerisindeki ürünlerin toplatılması, hizmetlerin engellenmesi veya ceza, tazminat davaları ile karşılaşılması gibi durumların önüne geçilir. Bunun yanı sıra, hedef pazarlarda mal ve hizmet taklidi yapılması engellenmiş olunur. Hem ulusal hem de uluslararası piyasalarda rekabet avantajı sağlanır. Ancak, yurtdışı marka tescilinde en uygun tescil sisteminin tercih edilmesi gerekir. Ön araştırma yapıldığı ve bu alanda uzman kişiler ile iletişime geçildiği takdirde herhangi bir sorun yaşanmaz.
Yurtdışı Marka Tescili Nasıl Yapılır?
Yurtdışı marka tescili nasıl yapılır diye düşünenlere Madrid sisteminin avantajlarından bahsetmek gerekir. Marka sahibi, yalnızca tek bir dilde hazırlanan başvuru formu ile markasını birden çok ülkede koruma altına alır. Ayrıca, markanın gelecekte yer alacağı yeni pazarlarda da korunması mümkün hale gelir.
Yurtdışı marka tescili nasıl yapılır diye düşünenlere markanın uluslararası platformda başvurusunun ve tescilinin gerçekleşebilmesi adına ilk olarak bağlı olduğu ülkede tescil edilmiş olmasının gerektiğini söyleyebiliriz. Yurtdışı marka tescili, ilk olarak bağlı olunan ülkede tescillenmiş markaya göre yürütülür. Bu süre, beş yıl olarak belirlenmiştir. Marka, beş yıllık süre dolmadan kendi ülkesinde hükümsüz kaldığı takdirde uluslararası marka tescilini de yitirir.
Yurtdışı Marka Tescili İçin Gerekli Evraklar
• Gerekli ücretin ödendiğini gösteren belge
• Yurtdışı marka tescili ile ilgili olarak İngilizce olarak doldurulmuş ve WIPO tarafından sağlanmış MM2 formu
• ABD’ye başvuru yapılacağı takdirde MM2 formuna ek olarak MM18 formu
Sonuç olarak, marka işlemleri sözleşmesi başta olmak üzere başvuru formu, vekaletname, başvuru ücreti makbuzu ve ticari sicil belgesi onaylı sureti gereklidir.
Marka Tescilinin Geçerli Olduğu Ülkeler
Temmuz 2020 itibariyle Madrid Protokolü’ne 106 ülkenin üye olduğunu söylemek gerekir. Bunun yanı sıra, 28 Avrupa Birliği ülkesinde geçerli bir marka tescili seçeneği arayanlar, OHIM (AB Fikri Mülkiyet Hakları Ofisi) aracığıyla başvuru yapabilirler. Ayrıca, Afrika Fikri Mülkiyet Hakları Ofisi aracılığıyla başvuru yapıldığı takdirde 17 Afrika ülkesinde tek bir başvuru ile tescil imkânı elde edilir. Bir başka deyişle marka tescilinin geçerli olduğu ülkeler, hangi başvuru yönteminin tercih edildiğine göre farklılık gösterir.